I denne bloggposten skal jeg forklare deg hva kommunikasjonsmodellen er. Jeg skal hovedsakelig forklare to forskjellige typer kommunikasjonsmoddeler. Den første innebærer personlig kommunikasjon og den andre massekomunikasjon.
1. Personlig kommunikasjon
Når det er snakk om personlig kommunikasjon er det kommunikasjon mellom to parter. Altså avsender og mottaker. Avsender har et budskap den vil at motaker skal mota. Dette kalles budskap. Min modell ville derfor sett slik ut:
Avsender->Budskap->Mottaker
2. Masse kommunikasjon
Det er en vesentlig forskjell mellom personlig komunikasjon og masse kommunikasjon, dette er nemelig hvem "mottaker" er. Når det er snakk om massekomunikasjon sier det seg vel egentlig selv at det er mange mottakere. Dette gjør at vi trenger et medium for å kunne spre budskapet. Derfor vil denne modellen se slik ut:
Avsender->Budskap->Medium->Mottakere
Men hva er egentlig medium? (Medium også kalt media) Medium betyr "ett middel som noe blir spredd gjennom". Det betyr at alt som er egnet til å spre et budskap kan kalles et medium. Medium er et virkemiddel som vi bruker får å få igang en kommunikasjonsprosess. Det finnes mange forskjellige typer medier, foreksempel digitale medier og massemedia.
Digitale medier er foreksempel e-post, CD, DVD, USB, SMS, MMS og ikke minst internett. På internett kan man komunisere gjennom blogg, nettsider og som de fleste av oss gjennom sosiale medier. Digitale medier er da et budskap som blir spredd igjennom noe digitalt, som telefon og TV.
Massemedia er teknologien som organiserer massekommunikasjonen. Se for deg en stor tavle med masse togtider, Tavlen er foreksempel et digitalt massemedium. Det vil si at massekomunikasjonen fåregår igjennom det massemediumet som blir brukt. Det trenger ikke bare å være digitale massemedier det kan forksempel også være trykte medier som avis, bøker, reklame og plakater. Alt dette er gode eksempler på massemedier.
Bilder lånt fra:
-http://kunnskapssenteret.com/medium-massemedia/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar